Kirjutan sel korral Mari-Leenu tarbijateemade jätkuks liiklusest, rolleriõnnetustest, Eesti juhiloast siin ja kohalikust politseist. Mainimata ei saa jätta ka seda, et sattusin kohalikku ajalehte.

Rolleriõnnetused

Natuke üle 500 ruutkilomeetrisel Phuketil (Eesti on üle 60 korra suurem) sureb igal aastal liiklusõnnetustesse 10 000 inimest.

Lehed kirjutavad iga päev rolleriõnnetustest. Samuti võib näha lehes kuulutusi, kus oodatakse identifitseerima liiklusõnnetuses hukkunuid.

Täna hommikul lugesin, kuidas öösel üks itaallane surma sai kui tuktuk talle sisse sõitis. Sõidame ise samast hotellist iga päev mööda, kus see juhtus, päeval seal ees mingeid märke õnnetusest enam ei olnud.

Õhtul kuulsime, kuidas paar kilomeetrit eemal oli taas õnnetus juhtunud ja ühel õhtul sööma minnes, me sattusime õnnetusele sõna otseses mõttes peale.

Mingi mees lamas vereloigus ja kohalikud teadsid rääkida, et oli ka tema olnud rolleriga ja autolt löögi saanud. Veider oli see, et autot õnnetuspaigas polnud, ka rollerit polnud näha, ainult maas lamav verine mees, kes õnneks oli elus.

Kael lahasesse, raam alla, autosse ja haigla poole minema. Kusjuures meditsiinitöötajatel pole siin kindlat vormi ning sanitaarnõuded neile ilmselt ei kehti. Vähemalt annavad nad abi!

Tegin kohe ka pildid ja saatsin kohalikku lehte. Selgus, et mees oli hoopis koerale otsa sõitnud. Pilt oli kohe üleval veebis, kuid leidis trükkimist ka paberväljaandes.

Kui peaksite Phuketile sattuma ja kiirabi vajama, siis valige Ühisteenuste number 1669!

Kui teilt küsitakse, millisesse haiglasse soovite, et teid viiakse, siis öelge Bangkok Hospital Phuket – see on siinne haiglate emand, nagu meil Mustamäe kiirabihaigla.

Liiklus

Liiklus on siin hull. Sõna otseses mõttes. Aga sellega harjub. Teed on siin kordades korralikumad kui Eestis, aga see eest väga sinka vonka mööda mägesid liuglevad. ‘

Mida päev edasi kõrghooaja suunas, seda enam rahvast hakkab tänavatele lisanduma. Mägedes sõites tulebki just eriti ettevaatlik olla, sest sina võid küll korralikult sõita aga keegi teine nii ei sõida ja ongi õnnetus käes.

Kohalikud kihutavad mägedes nagu hullud, aga tuleb tunnistada, et nad suudavad siiski väga ettevaatlikult sõita.

Mina sõidan rahulikult omas tempos ning jõuan ikka sinna kuhu vaja, võib-olla kulub mul kümme minutit rohkem, aga olen kohal turvaliselt.

Autosid on siin sadu kui mitte tuhandeid, suuremalt osalt uuemad väljalasked. Rollereid on siin tuhandeid kui mitte kümneid tuhandeid, ja rolleriga sõidetakse viiekesti ja veetakse telekaid, vaipu ja mida iganes tarvis on.

Paljudele rolleritele on kärud külge monteeritud, et endale sobivas kohas peatuda ja puuvilju, pannkooke, jäätist, jooke müüa. Vaatepilte on igasuguseid – oleme näinud rollerit, mille kärus on laud ja toolid, et seal einestada või diivan, et mugavalt sõita.

Tark valib sõiduvahendiks Phuketil kindlasti rolleri, sest autoga passid sa ummikutes, sul on sinna sisenedes palav ja sa „naudid“ vaid külma konditsioneeriõhku.

Kes on perega, siis soovitan võtta tuk-tuki, sest auto on kokkuvõttes ikkagi suhteliselt kallis. Roller on vahetu ja mõnus, sõites tunned erinevaid aroome – kes küpsetab kooki, kes praeb kana, kes peseb pesu või on elevant teeäärde laadungi maha poetanud. See on elu, millest sa läbi sõidad ja mida sa rohkem või vähem nautida saad.

PS. Mari-Leen unustas mainida, et bensiinijaamad on siin õhtul üheksast juba suletud, kuid igalt poolt saab osta pudeliga bensiini ja teele üldjuhul keegi ei jää.

Eesti juhiloaga Tais

Eestis välja antud Euroopa Liidu juhiluba siin küll kehtib, kuid varasemalt oli see ka inglise ning prantsuse keeles, enam mitte.

Kohalik politsei meie juhiluba aktsepteerib ka ilma keelest aru saamata, kuid rolleriga sõites nõuab ta mootorratta märgitaga tärnikest. Ja sa ei seleta neile üldiselt kuidagi, et Eesti B-kategooria mootorsõiduki juhil on õigus juhtida ka A1-, B1-, C1- või D1-alamkategooria mootorsõidukit. Nad on siin sama põikpäised, kui meie Ühisteenustes töötavad trahvijad või Europargi töötajad, kes teavad, et seaduse järgi nad trahvida või ratast lukku panna ei tohi, aga teevad seda siiski.

Räägi mida tahad, teda see ei huvita. Trahv riigikassasse on 500 bahti (12,50€), veel veebruaris oli see 300 (7,50)! Aga kuidagi peab ju teenima.

Samuti saab sellise trahvi siis kui oled unustanud kiivri pähe panna, aga rentides saad kiivrid kaasa, niisiis on raske unustada seda pähe tõmmata.

Trahv kehtib 24 tundi ehk sa oled ühe ööpäeva sama asja suhtes immuunne ja sind uuesti trahvida ei saa. Aga ülehomme jälle!

PS. kui sul raha kaasas ei ole, saad kõmpida lähimasse politseijaoskonda seda tasuma. Rolleriga sa enne liikuda ei või kui trahv tasutud ja kviitung ette näidata.

Ja veel… Kuigi siin võib sõita rolleri ja autoga, olles varem joonud klaasi veini või võtnud südametilku, siis mitmekordsel vahelejäämisel just autot juhtides ja õnnetusi põhjustades võib sind oodata vangikong või riigist välja saatmine.

Advertisements